Ammer Nr 99

Ammer nr 99

Typ : klawesyn

Stan : przed renowacją

Klawesyn Ammer nr 99

Firma Ammer została założona w 1927 w Eisenberg w Turyngii przez braci Aloisa i Michaela Ammera. Od 1930 ściśle współpracowała z Muzeum Instrumentów Muzycznych w Lipsku rozwijając produkcję klawesynów i klawikordów. Po wojnie firma została znacjonalizowana i włączona do VEB Möbelkombinat Eisenach. Negatywna opinia o instrumentach marki „Ammer” wynika częściowo z tego, że w latach komunizmu instrumenty te stanowiły główny model koncertowego, 2-manuałowego klawesynu dostępny w krajach bloku wschodniego, odbiegający często jakością wykonania od wcześniejszych, przedwojennych instrumentów. Na takich właśnie powojennych Ammerach dokonała większości nagrań (m.in. wszystkie dzieła J.S. Bacha) sławna czeska klawesynistka – Zuzana Růžičková.

Prezentowany instrument pochodzi z początków działalności firmy, co sprawia, że jest on niezwykle wartościowym dokumentem epoki, w której następował revival i triumfalny powrót na estrady tego zapomnianego w XIX wieku instrumentu. Cechuje go wysoka jakość i elegancja wykonania. Dyspozycja (dolny manuał: 16’8’, górny manuał: 8’4’) nawiązuje do instrumentu nr 316 Muzeum Instrumentów Muzycznych w Berlinie. Instrument ten niewłaściwie unznano za klawesyn Bacha (stąd określenie: „model Bach), stąd ogromna popularność tej koncepcji i budowanie tego modelu przez większość wiodących niemieckich firm XX wieku (Ammer, Sperrhake, Neupert, Wittmayer).

%d blogerów lubi to: